Tuesday, March 6, 2007

Mat Rempit digesa berani biar bertempat

Mat Rempit digesa berani biar bertempat


Ekmal Yusof
Tue | Mar 06, 07 | 05:34:49 AM
SELAMA, 6 Mac (Hrkh) - Walaupun digelar Mat Rempit, namun dalam memartabatkan perjuangan Islam, lebih 300 pemuda sanggup meredah hujan lebat sejauh 50 kilometer semata-mata untuk mengiringi Naib Presiden PAS, Haji Mohamad Sabu ke program Pelancaran Tamrin PAS Kawasan Selama di sini baru-baru ini.

ImageProgram berkenaan yang berlangsung selama dua hari di Dataran Sungai Bayor pada 3 dan 4 Mac lalu itu telah dirasmikan oleh Haji Mohamad.

Kumpulan bermotosikal yang digelar 'Green Biker Club Mat Rempit' telah ditubuhkan setahun lalu itu telah berkonvoi mengiringi Haji Mohamad yang menaiki kereta Kancil bermula dari Balai Pemeriksaan Hutan Changkat Larah sehinggalah ke Markas PAS Kampung Sungai Bayor.

Dalam ucapan ringkasnya kemudian, Haji Mohamad memuji ke atas ketaatan dan kesetiaan para Mat Rempit yang sanggup menaiki motosikal dalam hujan lebat dengan perjalanan yang begitu jauh.

"Saya ingatkan dekat saja, rupa-rupanya perjalanannya begitu jauh di mana ianya seperti Marathon merentas desa mencari harta karun," guraunya dalam kegembiraan.

Justeru, beliau menyatakan gambaran baik yang ditunjukkan oleh pemuda-pemuda tersebut dapat diteruskan khususnya apabila dapat hadir dalam perhimpunan-perhimpunan aman sebagai menggambarkan kepekaan mereka dengan isu dan persoalan yang melanda dalam negara ketika ini.

Dalam pada itu, beliau turut menyeru golongan Mat Rempit agar menggunakan keberanian pada tempat yang sewajarnya.

Menurutnya, mengapa tidak keberanian luar biasa yang ditunjukkan dalam aksi hebat bermotosikal tidak diterjemahkan dalam siri-siri demonstrasi seperti membantah kenaikan harga minyak, tol dan sebagainya.- mks.

No comments: