Sunday, March 11, 2007

Sekolah agama masih terhimpit gara-gara Mahathi

Sekolah agama masih terhimpit gara-gara Mahathi
Basiron Abdul Wahab
Sat | Mar 10, 07 | 11:29:52 AM
TEMERLOH, 10 Mac (Hrkh) –Sekolah agama masih dalam keadaan ‘koma’ selepas serangan 2003 oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang menghancurkan sekolah agama, kata Ustaz Johari Abdullah, mudir sebuah Sekolah Agama Ar-Rasyidin, Temerloh.

Menurutnya suasana masyarakat yang berlumba-lumba menghantar anak mereka belajar di sekolah agama (sama ada sekolah agama kerajaan mahupun sekolah agama rakyat) sekitar 80an hanyalah nolstagia dan sukar dipulihkan dalam masa terdekat ini.

Beliau mengulas isu kekurangan pelajar yang dihadapi sekolah-sekolah agama sejak 2004 akibat kempen memburuk-burukan sekolah aliran agama oleh Perdana Menteri serta media waktu itu.

Image
Katanya, Perdana Menteri sekarang pula tidak berbuat apa-apa untuk mengembalikan maruah sekolah agama atau memperbetulkan persepsi rakyat terhadap sekolah agama yang terjejas teruk selepas serangan Dr Mahathir.

Pada akhir kekuasaannya, Dr Mahathir menjalankan kempen memburuk-burukkan sekolah agama rakyat (SAR) di samping menarik balik segala bantuan termasuk bantuan perkapita menyebabkan SAR menjadi lemah dan daif.

Turut terbabit membantu Mahathir ialah media cetak dan eletronik yang saban hari menyiarkan berita berbentuk propaganda yang memburuk-burukan sekolah agama bagi menghalalkan segala tindakan kerajaan terhadap SAR.

“Hari ini setelah hampir 5 tahun berlalu SAR dan sekolah agama belum mampu pulih malah boleh dikatakan masih dalam keadaan 'koma', ibu bapa bimbang dan fobia untuk menghantar anak belajar di sekolah agama, maka berjayalah rancangan mereka melumpuhkan SAR,” ujarnya.

Tambahnya, pada masa sama kerajaan pusat pula sedaya upaya berusaha mengambil alih sekolah agama negeri dan SAR manakala guru-guru SAR ditawar berkhidmat di bawah kementerian pelajaran mana-mana negeri yang enggan menyerahkan sekolah agama kepada kementerian diperlekehkan.

“Adalah jelas matlamat serangan terhadap SAR dan sekolah agama mempunyai agenda tertentu iaitu untuk menguasai sekolah agama,” katanya.

Johari memberi contoh sekolahnya, (Sekolah Menengah Agama Ar-Rasyidin yang dahulunya dikenali sebagai Saadatul Daraini) yang masih bergelut dengan masalah kekurangan pelajar walaupun mempunyai bangunan yang besar tetapi tidak sepadan dengan jumlah murid yang masuk mendaftar. - mks.

No comments: